Lär dig spela fiol

Att lära sig spela fiol är innebär att du arbetar med att bemästra rätt teknik. Det är också viktigt att arbeta med musikteori och rytmik, arbeta på ditt gehör och din repertoar. På den här sidan kan du läsa mer om vad som krävs för att lära sig spela fiol.

När du lär dig fiol arbetar du också med din teknik, musikteori, rytmik, gehör och repertoar.

Att bemästra rätt teknik kräver uthållighet, tålamod och uppmärksamhet på detaljer. Det är avgörande för att bli en skicklig violinist. Teknik ger grunden till effektivt och uttrycksfullt spelande. Genom att öva på tekniska övningar, skalor och etyder, tillämpa teknik på din repertoar kommer du att känna dig trygg med att spela fiol och uttrycka dig musikaliskt.

Musikteori och rytmik är nödvändiga för att lära sig ett instrument. De är grunden och redan från första lektionen kommer vi att introducera dig till grunderna som: tonarter, grundläggande notskrift och rytmiska övningar. Vi ska utvecklas inom musikteori genom att lära oss skalor och intervaller.

Gehörselträning är huvudnyckeln till att spela fiol. Som ni vet har fiolen inte en markerad greppbräda som gitarren har så det är inte så lätt att veta var man ska sätta fingret för att spela rätt ton. Att trycka fingret lite bakåt eller uppåt kan göra förändringar i intonationen. Det är därför det är viktigt att vara hängiven och höra varje ton för att utveckla din intonation.

De andra viktiga aspekterna när det kommer till gehörsträning är tonproduktion som är kopplad till ergonomi (kroppshållning), frasering och musikalisk tolkning – de två sista aspekterna grundas på allt ovan men det viktigaste när det kommer till frasering och musikalisk tolkning är att känna musiken, eftersom musik kommer från hjärtat.

Att utforska olika repertoar vidgar dina musikaliska horisonter. Varje era har olika spelstil, olika teknik, olika svårighetsgrad, olika innovationer. Att lära sig olika repertoarer exponerar din musikalitet, teknik och kreativitet.

Alla dessa aspekter kan tyckas vara mycket att göra, men det är inte så svårt som det verkar vara! Du kommer att få vägledning och hjälp, stöd under hela vägen. På lektionerna arbetar vi på alla dessa steg och vi utvecklas gradvis.
Omfamna din musikaliska resan och du kommer att kunna njuta av belöningarna som kommer med din konsekvens och hängivenhet.

Göteborgs Fiolskola | violin

nyckeln till framgång

• Sätt ditt mål
  • Ägna regelbunden tid för att öva