Om Nedjmija

Göteborgs Fiolskola är grundad av Nedjmija Mehmed, en utbildad violinist och erfaren fiollärare som arbetar med barn och vuxna.
Nedjmija kommer från en musikalisk familj där hennes barndom var fylld av olika musikinstrument och olika musikgenrer.

Efter att ha sett sin pappas solokonsert där han spelade viola säger hon direkt efter konserten att hon vill bli violinist när hon blir stor och då var hon bara 4 år gammal.

Vid 5 års ålder börjar hon med musiklivet genom att spela i sin fars skolorkester, sjunga på barnfestivaler och träna gehör. Vid 8 års ålder börjar hon officiellt sin musikutbildning vid School of Musical Arts i Skopje, Makedonien där hon får kvalificerad musikutbildning i musikämnen och fiol som huvudinstrument i 7 år.
Under denna period är Nedjmija en aktiv violinist på scen och spelar på konserter

Göteborgs Fiolskola | Nedjmija Mehmed

som solist, vinner priser på tävlingar, bygger upp som musiker och efter 7 års studier på musikaliska grundskolan blir hon antagen till den musikaliska gymnasiet i Skopje som förstarangerad violinist på inträdesprovningen.

Hon får en intensiv musikutbildning med massor av framträdanden, tävlingar, provspelningar och det mesta av hennes kunskaper i musik är förankrade under dessa 4 år på musikgymnasiet.

Hon tar examen där och fortsätter sin musikutbildning i Sverige på Helsjöns Folkhögskola och sedan på Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och det är hennes viktigaste del i utvecklingen som violinist där hon får mest kunskap inom violinteknik, musikalitet, stilar, repertoar, ergonomi, uppträdande som violinist och orkestermedlem, spelar olika projekt och repertoarer.
Masterclasses var en del av de interkulturella musikupplevelserna och Nedjmija har gått på masterclasses med: Nathaniel Vallois, James Ehnes, Vasilij Meljnikov, Ruta Lipinaityte, Raluca Dobre, Semmy Stahlhammer, Emilio Percan, Yova Yordanova, Marja Inkinen – Engström, Tobias Granmo.
Nedjmija blir influerad av den fiolpedagogiska strategin, magin i att utforska instrumentet, hitta lösningar, detaljerna som kan göra förändringar i fiolspelet, blir inspirerad av sina fiollärare, så hon läser kurser i pedagogik, violin interpretation och börjar studera programmet Kompletterande pedagogisk utbildning vid Luleå tekniska universitet.
Direkt efter avslutade kandidatstudier började Nedjmija arbeta som fiollärare och har varit framgångsrik i fiolundervisning. Hon har arbetat med ett 80-tal elever fram tills nu.

Nedjmija Mehmed, Göteborgs Fiolskola